قابل توجه جويندگان کار


 





 

چگونه رييس را متقاعد کنيد که حقوق تان کم است؟
 

فرض کنيد براي کسب حقوق بيشتر هنگام استخدام، مصاحبه تان را انجام داده و همه را تحت تأثير مهارت ها، اشتياق و مدارک تحصيلي خود قرار داده ايد و اکنون براي مرحله دوم مصاحبه دعوت شده ايد. مي دانيد که قصد استخدام تان را دارند، ولي مشکل اينجاست که شما حقوقي بيش از آنچه آنها خود پيشنهاد داده اند مي خواهيد. اما آيا مي دانيد که چطور تصميم گيرنده ها را براي تخصيص حقوق بيشتر براي شما بدون منصرف کردن از استخدام تان متقاعد کنيد؟ همه چيز بستگي به آمادگي قبلي، رفتار و عملکردتان دارد. در اينجا به نکاتي اشاره مي کنيم که به شما کمک مي کند:

1- تحقيقات لازم را انجام دهيد:
 

تا مي توانيد در مورد ميزان پرداختي هاي شرکت مورد نظر اطلاعات جمع آوري کنيد. هر چقدر مدرک دانشگاهي و گواهينامه هاي مختلف هم داشته باشيد، اتحاديه ها و شرکت هاي شراکتي معمولاً در تغيير ميزان حقوق، انعطاف پذيري کمتري دارند.
در قسمتي از تحقيقات تان بايد حداقل حقوق درخواستي خود را تعيين کنيد. اگر مي بينيد که حقوق پيشنهادي آنها از حداقل حقوق شما هم پايين تر مي باشد، بهتر است که وقت خود را تلف نکنيد. دليلي ندارد که وقت خود را صرف مصاحبه هاي شرکت ها و کارخانه هايي بکنيد که نمي توانند دستمزد و حقوق دلخواه شما را برآورده کنند.

2- پيشنهاد اول را شما ندهيد:
 

قسمت حقوق پيشنهادي را در فرم استخدام خالي بگذاريد و هيچ حقوق مشخصي را تعيين نکنيد. اگر از همان ابتدا حقوق بالايي را پيشنهاد دهيد، روي نظر مسؤولان براي استخدام شما تأثير خواهد گذاشت. شايد هم مبلغي کمتر از آنچه رئيس براي تان در نظر گرفته بوده بنويسيد و با اين کار حقوق تان کمتر شود.

3- ارزش هاي تان را بشناسيد:
 

ببينيد آيا در موضع قدرت هستيد. اگر شرکت ها و جاهاي ديگر به دنبال شما هستند، مي توانيد از آن براي اعمال قدرت و نفوذ استفاده کنيد. اما حواس تان باشد که خيلي هم روي اين مسأله تأکيد نکنيد. بيش از حد مطمئن و دلگرم بودن هم ممکن است براي تان مشکل ساز شود.

4- بگذاريد اول آنها مسأله حقوق را مطرح کنند:
 

نبايد خودتان مسأله حقوق را به ميان آوريد. وقتي از شما حقوق پيشنهادي را سؤال کردند، حدود قيمت تان را بدهيد، اما بگوييد که اين قيمت باز جاي بحث دارد و ديگر ساکت شويد و بحث راه نيندازيد.

5- فوايد مهارت هاي تان را مطرح کنيد:
 

وقتي در مورد شغل گذشته تان صحبت مي کنيد، دستاوردها و پيشرفت هاي تان را توضيح دهيد. تمام موفقيت هايي که براي شرکت قبلي به دست آورده ايد را براي آنها بازگو کنيد. حتي اگر پاداشي هم در اين زمينه دريافت کرده ايد، آن را هم مطرح کنيد. با اين کار آنها شما را به عنوان فردي فعال و باکفايت خواهند ديد.

6- متعجب نگاه نکنيد:
 

وقتي مصاحبه کننده، حقوق پيشنهادي شرکت را براي تان مطرح کرد، فقط سرتان را تکان دهيد، گويي که در حال بررسي هستيد، اما ساکت بمانيد. اگر قيمت پيشنهادي شان خيلي کمتر از توقع شما باشد، کمي تعجب کردن کاملاً لازم است.

7- عاقلانه رفتار کنيد:
 

با توجه به تحقيقاتي که انجام داده ايد، مي دانيد که حقوق پيشنهادي شان خيلي پايين است. نيازي به بحث و دعوا نيست. اينجا بايد ريسک کنيد. بلند شويد و به آنها بگوييد که اين ميزان حقوق براي تان کافي نيست. دو احتمال وجود دارد: يکي اين که همان موقع فايل استخدام شما را بسته و فراموش تان مي کنند يا اين که اگر به نظرشان قابليت هاي خوبي داشته باشيد، روي مسأله حقوق تجديد نظر مي کنند.

8- انعطاف نشان دهيد:
 

اگر واقعاً اين کار را مي خواهيد، پس لازم است که کمي هم شما از خودتان انعطاف نشان دهيد. البته پول مهم است، اما گاهي اوقات مسايل مهمتري هم در يک کار وجود دارد. پس اگر آنها انعام ها و پاداش هاي ويژه اي براي تان در نظر گرفتند، شما هم کمي کوتاه بياييد.

9- خودتان را باور داشته باشيد:
 

اگر خودتان و مهارت ها و قابليت هاي تان را باور داشته باشيد، با اعتماد به نفس بيشتري جلو خواهيد رفت و حتماً موفق خواهيد شد که آنها را متقاعد به دادن حقوق دلخواه تان کنيد.
با آمادگي قبلي، کمي روان شناسي و استفاده از مهارت هاي اجتماعي تان، با تکيه بر قابليت هاي تان مي توانيد به هدف تان دست يابيد.
منبع: کوچه ما، شماره 9.